دوست ‌به ‌دوست!

تجربه بلو از توسعه شبکه مشتریان به شیوه ریفرال

بلو تکاپوی استارتاپی تیم جوان ما برای تنفس در رشته بانکداری از انواع رایج فینتک در دنیاست. ما در بلو می‌خواهیم در لایه طراحی خدمات، شبیه هیچ بانکی نباشیم و تجربه یک سرویس بانکی بی‌دردسر را برای مشتریان خلق کنیم. می‌خواهیم برای یکبار هم که شده، دست از ترمیم اختراعات بانکی ۱۰۰ سال پیش برداریم و به جای دیجیتالی کردن خدمات قدیمی بانکی، مدل کسب‌وکار بانک را از نو و در پارادایم صرفاً دیجیتال بنویسیم. در این مسیر، باید بتوانیم رشد خود را در سه مرحله مدیریت کنیم:

1. بازآفرینی سرویس‌های پایه بانکی اما با تجربه‌ای متفاوت و بی‌سابقه مثل: حساب بانکی، کارت بانکی عضو شبکه شتاب، امکان انتقال وجه به کل شبکه بانکی، امکان خرید‌های حضوری و آنلاین از همه درگاه‌های پرداخت، ارائه صورتحساب و در آخر تخصیص رمزهای بانکی.

2. توسعه سرویس‌های بانکی پیشرفته‌تر از پایه مثل: محصولات اعتباری و پس‌اندازی (توسعه Functional)

3. ورود به خدمات مالی و ایجاد باندلی کارآمد بین سرویس‌های بانکی و مالی مثل: سرمایه‌گذاری.

همزمان با طراحی این سه مرحله، ما باید برای فعالیت قانون‌مند در نظام بانکی هم فکری می‌کردیم، هم از نظر پاسخ به نگرانی‌های قانون‌گذار محترم و هم از نظر جلب اعتماد کاربران برای سپرده‌گذاری؛ پس برای پاسخ به این دو مسئله مهم، ما قراردادی را با بانک سامان به امضاء رساندیم تا علاوه بر نگهداری وجوه سپرده مشتریان در این بانک معتبر، با مجوز و نظارت بانک سامان به عنوان سهام‌دار عمده بلو فعالیت کنیم.

ما در بلو در مرحله‌ای که هنوز به لانچ عمومی محصول نرسیدیم، به روشی دقیق و هدفمند برای ورود محدود به بازار نیاز داشتیم تا مطمئن باشیم کیفیت مورد نظر ما به دست مشتریانمان می‌رسد. روشی که تناسب دموگرافیک مشتریان ورودی با محصول طراحی‌شده را تضمین کند. روشی که براساس تجربه موفق یک مصرف‌کننده واقعی باشد و در نهایت روشی که بین انواع بازاریابی‌های کاربر محور، به اندازه کافی متفاوت از روش‌های تبلیغاتی مرسوم باشد تا بلو، حتی در بازاریابی هم متناسب با ارزش‌های خودش، برهم‌زننده عادت‌های یکصد ساله باشد!

ما بر همین اساس، شیوه معرفی #دوست_‌به_‌دوست یا همان ریفرال را به‌عنوان راه ورود کاربران جدید در این دوره انتخاب کردیم. در این کمپین جمع‌وجور که از ۱۵ اسفند ۱۳۹۹ شروع شد و شگفتی‌هایی فراتر از حد انتظار برای ما رقم زد، هر فرد علاقه‌مند به افتتاح حساب در بلو، فقط می‌تواند از طریق یکی از مشتریان دارای حساب، به بلو دعوت شود و بعد از آن ثبت‌نام کند. بعد از ثبت‌‌نام، کاربر جدید هم این امکان را دارد که دعوتنامه بلو را حداکثر برای ۵ نفر از دوستان علاقمند خودش ارسال کند. در حال حاضر، ما هدیه نقدی کوچکی را برای قدردانی از این فرآیند به حساب شخص معرف واریز می‌کنیم اما در عین حال، امید داریم معرفی، بر اساس یک تجربه شخصی شگفت‌انگیز از بلو و شوق به اشتراک‌گذاری این تجربه با عزیزانمان اتفاق بیفتد؛ چرا که در این حالت به اندازه کافی، صادقانه‌ و ارگانیک‌ خواهد بود.


Copyright © 2023 bluBank Saman. All rights reserved